Дослідження: як війна змінила ринок ДБЖ в Україні
Протягом останніх 12 місяців тема електроенергії була і є однією з ключових для України. Адже за цей час наша держава переживала масовані ворожі обстріли інфраструктури, блекаути, проблеми зі світлом, водою та зв’язком. Країна, бізнес та кожен окремий громадянин почали підлаштовуватися під поточні умови та намагалися мінімізувати вплив відключень на роботу та повсякденне життя: купувати генератори, джерела безперебійного живлення (ДБЖ), відвідувати пункти незламності тощо. Цілком зрозуміло, що попит на ДБЖ за цей час пережив безпрецедентний сплеск.
«В представництві Eaton в Україні помітили достатньо серйозні зміни на ринку. Особливо, коли почалися проблеми з електропостачанням. Був дуже різкий і об’ємний стрибок зацікавленості з вересня. До звичних замовлень телекомунікаційних компаній, офісів додалися замовлення для зниження впливу відключень на повсякденне життя», ─ коментує Ярослав Степаненко, менеджер з маркетингу компанії EATON Україна
У сегменті звичайних однофазних ДБЖ найбільший попит мали найдешевші моделі 5E, 3S, 3S Mini, 5SC для того, щоб живити інтернет-обладнання у приватних оселях. Щодо проєктів якіснішого живлення, наприклад, для серверів, динаміка збереглася – тобто стрибка не відбулося.
Найголовніша тенденція, яка визначала динаміку – наявність. Адже через труднощі імпорту та брак компонентів увесь об’єм товарів, який було завезено в Україну, можна продати досить швидко, але постійно виникають складнощі із подальшим постачанням.
Клієнтська база щодо однофазного живлення не змінилася. Eaton працює з тими ж дистриб’юторами та партнерами, що і до війни. По трифазних проєктах у промисловості – раніше переважно це була харчова галузь, а зараз майже усі промислові компанії намагаються встановлювати трифазне ДБЖ.
Цього року динаміку точно прогнозувати не можливо, тому що все залежить від єдиного фактора – війни. Якщо ситуація не зміниться, то очікувати зросту або стрибків не варто. Адже ті, хто потребував встановлення ДБЖ, мав можливість та бюджет, вже зробили це. Таким чином ринок повернеться до ситуації літа 2022 року на ринку однофазних рішень.
З трифазними все складніше, тому що починають відкриватися нові підприємства, які потребуватимуть ДБЖ. Тому в компанії очікують, що попит на проєктні рішення залишиться на доволі високому рівні, який був у блекаут.
Найбільший виклик з початку війни для компанії – це безпека співробітників та партнерів. Крім того, логістика – оскільки раніше в Eaton робили дуже об’ємну дистрибуцію з використанням багатьох складів, а зараз це робити стало набагато складніше. Ще значний виклик – виробництво ДБЖ. У світі зберігається дефіцит напівпровідників, а ще свинцю, літію та інших металів, що призводить до недостатнього виробництва. Тому вендор не може виготовити увесь обсяг, який запитують дистриб’ютори.
Але проблема вирішується, говорить Ярослав Степаненко. В компанії оптимізують склади, детально аналізують попит до потужностей та моделей, популярних на ринку. У пріоритет ставиться першочергове постачання для лікарень, сфери оборони країни та інших критичних потреб.